terug naar afAlles over Bones For LifeWelke soort opleidingen zijn er?Alle docenten in NederlandWat is de planning?Onze gegevens

Algemene programma beschrijving


1. Dynamische beweging - een natuurlijke manier om de botsterkte te stimuleren.
- Het natuurlijk gebuik van veerkrachtige druk bij het lopen
- Ritmische minisprongetjes, die stimuleren dat voedingsstoffen in het bot kunnen doordringen
-  Het veilig tillen van (lichte) gewichten

2. Kenmerken van botversterkende druk
- Pulserende, ritmische en veerkrachtige druk
- Drukkracht die gelijk is aan het enregiek stappen/lopen
- Het organiseren van lichaamshouding in een constante twee richtingen stroom,
het lichaamsgewicht dat omlaag en de tegendruk van de aarde die omhoog duwt

3. Somatisch leren door verkenning van ongebruikte bewegingsmogelijkheden
- Een gewoonte kan worden veranderd wanneer het hele lichaam de nieuwe (bewegings-)suggestie aanvaardt 
- Ontregelen van de automatische reactie door gebruik te maken van ongewone coördinatie 
- Balans tussen comfort en uitdaging bij elke beweging
- Organisatie versus inspanning: het zoeken naar kwaliteit versus kwantiteit
- Het bieden van weerstand om te versterken: uitdagen om bekwaamheid te stimuleren
- Bewuste overdrijving om een onbewuste, contraproductieve beweging te neutraliseren
- Aandacht voor individuele beperkingen versus de ambitie om volgens een norm te presteren
- Neurologische diplomatie: opzettelijke imitatie van een "foute beweging" om de hersenen bewust te maken van deze disfunctie en die los te laten.
- Beweging inzetten vanuit de wervelkolom versus sturen van de zachte voorkant
- 20% druk voor het optimale effect

4. Organische patronen van bewegen
- Integratie, de harmonieuze samenwerking van alle lichaamsdelen
- Domino-effect - een continu traject van gelijkmatige drukoverdracht van teen naar kruin
- Tegen symmetrie – bewegingsgewoonten van rechts en links omwisselen
- Lopen waarbij de reactie op druk tussen golf- en as-overdracht wordt afgewisseld 
- Gelijkmatige verdeling van activiteit tussen het centrum en de periferie
- Armen gebruiken als benen, waardoor de polsen weer kracht krijgen
- Ping-pong beweging tussen hoofd en voeten
- Kringspieren: het interne anti-zwaartekracht netwerk
- Springen: het ultieme instrument voor een gewichtsdragende houding

5. Het benutten van de zwaartekracht:
- Het skelet, de basis voor moeiteloos rechtop staan en gemakkelijk bewegen
- Tikken met de hielen – bewegen met ritmische en veerkrachtige druk
- Wervels differentiëren in zachte golfbeweging
- Weerstaan van druk door de wervelkolom: as-beweging
- Opwaartse kracht halen uit het druk geven naar omlaag
- Omhoogkomen van de ondergrond: in vliegtuigstijl, het geleidelijk glijden en contact loslaten, versus helikopterstijl, het onmiddellijk rechtop komen
- Springen: het lichaamsgewicht als middel om de opwaartse kracht van de aarde te ervaren
- De ideale beweging: alle lichaamsdelen zijn even onbelangrijk
- Optimale lichaamshouding - skelet steunt op zichzelf zonder spierspanning
- De Bones wrap als hulp bij de optimale lichaamshouding
- Het vermogen tot visualisatie

6. Lopen/stappen in beschermde omstandigheden
- Onderlinge verbindingen van een natuurlijke tred gebruiken als kader om nieuwe manieren van botversterkende druk te introduceren
- Liggend zowel als zittend en staand druk geven tegen een muur
- Gebruik van de Bones wrap om de veiligheid en eenheid van de lichaams-as te vergroten
- Knopen leggen in de wrap en deze gebruiken om de lichaamshouding te beïnvloeden
- Bewust een lichaamsdeel niet-bewegen om beweging te verduidelijken
- Kruipen als oermodel van voortbewegen

7. Bot versterken door het verticaal uitlijnen van het skelet
- Uitlijnen van de nek, om een te grote samendrukking van curve naar binnen te vermijden
- Uitlijnen van lendenen, de verbinding van borstkas en bekken
- Lokaliseren van het heupgewricht: benen uitlijnen ten opzichte van de romp
- Natuurlijke veerkracht in de knieën herstellen
- Verdelingeling van druk over de voetzool beïnvloedt de lichaamshouding
- Versterken van de wervelkolom: beweging starten vanuit de rug versus overbelasting van maag- en buikspieren
- Beweeglijkheid van de borstkas: de sleutel tot verandering

8. Uitdaging wekt motivatie
- Vertrouwd worden met het gebruik van een krachtstijl
- Reorganiseren van het bovenlichaam door klimbewegingen
- Verbeteren van evenwicht door het uitdagen ervan aan te moedigen
- Veilig vallen: leren letsels te beperken

9. De stijl van zelfvertrouwen
- Opgerichte houding: lichaamstaal die zelfverzekerdheid en waardigheid uitstraalt
- Het sociale resultaat: zelfbewustheid en zelfvertrouwen

10. Resultaten van het programma
- Objectieve beoordeling - klinische botdichtheidsmetingen voor en na het volgen van het programma.  
- Subjectieve beoordeling – verbetering van stabiliteit, flexibiliteit en plezier in bewegen.

 laatst bijgewerkt: 05-09-2017

Bones for Life Nederland